Gyerkőceim életkora

2008. június 1., vasárnap

150 grammos diéta

Már ezer éve tervezgetem, hogy végre összefoglalom az egész diéta lényegét. Egyrészt jó lenne, hogy ide majd egyszer visszalapozhassak, mikor szükségem lesz rá. (hátha mégis lesz egyszer negyedik baba, akkor meg végig diétázhatok talán) Másrészt sokan kértek már arra, hogy pár sorban foglaljam össze a lényegét.
Előzetesen leírom, hogy ezt a diétát én a terhességi cukorbetegségem miatt csináltam majd három hónapon keresztül. Karcsival ugyanis túl magas lett a cukrom, valahol 7,8 körül mozgott alapállapotban, amivel már sajna diétára fogtak. Ennek viszont lett egy nagy pozitívuma: vékony maradtam. 60 kilóval indultam terhesség előtt (karácsonyi sok-sok sütizabálással majd 2 kilótfelszedtem a standard 58-amra), szülés után két héttel 52 kiló voltam. Elég tartós a diéta, mert eddig még csak 54 kilóra tudtam felhízni. Érezhetően fogytam combban, karban, arcban rengeteget (gondolom mellben és hasban is, de azt a tej és ababa miatt nem nagyon láttam:)))) )

Naszóval a diéta első szabálya, hogy nincs cukor, nincs méz, nincs szőlő, nincs banán nincs aszalt gyűmölcs, nincs semmi olyan, amiben csak egy ici-pici cukorösszetevő van, ja és nincs hagyományos tészta, és rízs, hanem barnarízs és durumtészta. Nincs fehérkenyér, nincs vizes zsemle, nincsenek fini-fini péksütik. Kenyérben jöhet a graham kenyér, a rozskenyér, a glyx kenyér, a teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér. Ugyanígy ehhez hasonló péksütik. Persze ezeket általában jobb helyeken kell beszerezni, a házunk melletti Plus alkalmatlan volt a diéta kivitelezéséhez a kaják biztosítására. Mindössze édesítőt sikerült ott vennem.
A lényege a diétának, hogy pontosan kell figyelni a szénhidrát szervezetbe való bevitelére, valamint az étkezések közötti időtartam betartására.
Én napi 150 gr szénhidrátot (ch) ehettem. Reggeli: 20 gr lassú, tízórai: 20 gr (10 gyors, 10 lassú), ebéd: 50 gr (max. 20 gyors lehet ebből összesen), uzsonna: 25 gr gyors, vacsora: 25-30 gr (max. 10 gyors), utóvacsi: 10 gr lassú. Időpontok ehhez kapcsoltan: 7h, 10h, 13h, 16h, 19h, 22h. Még szerencse, hogy a fiúk mindig korán kelnek, így nem volt gondom azzal, hogy reggel leüljek enni. Hogy mi a gyors és mi a lassú ch? Magyarul lassan és gyorsan felszívódó szénhidrát. Lassú a kenyér, a tészta, a rízs, a zöldségek. Gyors a tej(szigorúan 1,5-ös), a tejtermékek, a gyümölcsök és a krumpli, üdítők és természetesen a diabetikus édességek (nagyrésze szerintem élvezhetetlen).
Fontos, hogy az előírt szénhidrátot étkezéskor el kell fogyasztani. Baj, ha többet eszel, baj, ha kevesebbet. Úgyhogy érdemes beszerezni egy grammos mérleget és kinyomtatni egy táblácskát, ami tartalmazza, hogy melyik ételben mennyi a ch 10 dkg-ban. Na ezt megaszontam.
Az érthetőség kedvéért írok egy napi példát (hihetetlen, de étkezési naplót kellett vezetnem, amit persze rendszeresen csekkoltak is):

reggeli: 4 dkg teljes kiőrlésű kenyér, vajjal, sajttal, szalámival, paprikával, paradicsommal. (ebből a 4dkg kenyér tartalmazza a 20gr lassan felszívódó ch-t. A paprika és a paradicsom is tartalmaz ch, de ezt számolatlanul lehet fogyasztani, mert elenyésző a ch tartalma, így nem okoz nagy vércukor-szint emelkedést)

tízórai: 2 dl tej, 3 korpovit keksz (2 dl tej=10 gr gyors ch, 3 keksz= 9 gr lassú ch)

ebéd: 6 dkg durum tészta sajttal és pici tejföllel. 6 dkg tészta tesz ki 50 gr lassú ch-t, tejföl mennyisége itt elhanyagolható, mert irtó picit teszek belőle. (egyébként 1 dl tejfölben 4 gr ch van)

uzsonna: 20 dkg nektarin, kávé pici tejjel(1dl) és édesítővel (10 dkg nektarin 9gr ch-t tartalmaz, vagyis összesen 18 ch, amire jön a kis tej, amiből 1 dl 5 gr ch-t tartalmaz.

vacsora: padlizsánsaláta
Összetevők:
padlizsán: 30 dkg - 15 ch
paprika: 15 dkg - 5 ch
paradicsom: 15 dkg - 6 ch
olajbogyó: 6 dkg - 3,6 ch
sajt: 20 dkg - 0 ch
Összesen: 29,6 ch és 3 adag saláta van a tálamban. Ebből aznap este 1 adagot ettem, ami összesen 9,8 gr ch
Mellé ettem 1 danone activia joghurtot (kb. 5 ch), 1 dl tejet (5 ch), 3 dkg teljes kiőrlésű kenyeret vajjal (15 ch)

utóvacsi: 3 db korpovit keksz

Remélem érthetően írtam le, ha kérdés van, nyugodtan lehet bombázni vele.
Köszi a segítséget Patnak, kedvenc dietetikusomnak, aki baromi sokat segített a diéta alatt, mert asszem nem élveztem volna az életet, ha a tuti finomságokat nem mondja el, nameg annyi de annyi tanácsot kaptam. És nem utolsósorban velem együtt szenvedett:)

5 megjegyzés:

  1. A képet Andrisról? Meg ám! De már lefüleltem korábban a picasan:) Édes a kiscsávód!

    VálaszTörlés
  2. Nagyon durva ez a 150grammos diéta... nem tudom nekem lett volna-e akaraterőm végigcsinálni. Ok, tudom, hogy itt a tét a baba és a kismama egészsége, de akkor is. Minden elismerésem, hogy betartottad!
    Csédóra

    VálaszTörlés
  3. Azért néha bűnöztem, pláne a végén. Akkor már iszonyú volt csinálni, mikor Karesz ráhúzott egy hetet a pocimban:)

    VálaszTörlés
  4. Szia Dora!

    Segitseged szeretnem kerni ezzel a dietaval kapcsolatosan. En sajnos cukorbeteg vagyok, gyogyszert szedek. Szeretnem ezt a dietat kovetni, de nem tudom a husokat hova soroljam. Vagy ez a dieta megtiltja a hus fogyasztast? En szeretnek halat, csirke mellett es garnelat is enni, ezeket a husokat imadom. Nem tudom mikor es mennyit fogyaszthatok beloluk. Ha elolvasod ezt a megjegyzest es nem nagy gond, hogy nehany szoban valaszolj, akkor megkerlek, hogy a kovetkezo email cimre irjal legyszives : eevvaa_p@yahoo.com

    Barmilyen otlet, tanacs jol jon es nagyon koszonom elore is, ha valaszolsz.

    Udv. Eva

    VálaszTörlés